Gå direkt till huvudinnehåll
Sidopanel
Moodle
Mer
Sök kurser
Du är för tillfället inloggad som gästanvändare
Logga in
Sök kurser
Moodle
Körkort i psykisk hälsa, åk. 5-6
0
0,0% Slutförd
0 / 44
Contents
Search contents
Forum
Forum
Uutiset
Bok
Bok
FÖR LÄRAREN: Bakgrund, anvisningar och nerladdningsbara material
Bok
Bok
FÖR LÄRAREN: Känslofärdigheter
H5P
H5P
BEKANTA DIG I GRUPP: Känsla - tanke - handling
Sida
Sida
Jag förstår på vilka sätt känslor är nyttiga för mig.
Sida
Sida
Jag har övat att skilja på känslor, tankar och handlingar.
H5P
H5P
BEKANTA DIG I GRUPP: Självbehärskning är reglering av känslorna
Sida
Sida
Jag förstår att starka känslor och växlingarna i dem är en del av en ung persons liv.
Sida
Sida
Jag känner till verktyg för att reglera känslor.
H5P
H5P
BEKANTA DIG ENSAM: Känslor ger kraft!
Sida
Sida
Jag kan nämna flera saker som gör att jag blir på gott humör.
H5P
H5P
BEKANTA DIG I GRUPP: Övning i medveten närvaro Medveten morgon
Bok
Bok
FÖR LÄRAREN: Självkännedom och styrkor
H5P
H5P
BEKANTA DIG I GRUPP: Temperament som styrka
Sida
Sida
Jag kan berätta vad begreppet temperament betyder.
Sida
Sida
Jag kan nämna mina temperamentsdrag.
H5P
H5P
BEKANTA DIG ENSAM: Vad lugnar ned mig? Vad gör jag att jag blir orolig?
Sida
Sida
Jag känner igen hurdana saker som lugnar ned mig och gör att jag slappnar av.
Sida
Sida
Jag har övat på att identifiera hurdana saker som gör att jag blir rastlös och irriterad.
H5P
H5P
BEKANTA DIG I GRUPP ELLER ENSAM: Nån gräns! Del 6: Ilska och videor
Sida
Sida
Jag övar på att ge positiv feedback och uppmuntran.
H5P
H5P
BEKANTA DIG I GRUPP: Övning i medveten närvaro Slappna av i kroppen och sinnet
Bok
Bok
FÖR LÄRAREN: Kompisfärdigheter
H5P
H5P
BEKANTA DIG I GRUPP: Empatiskt lyssnande
H5P
H5P
BEKANTA DIG I GRUPP: Att lyssna i en konfliktsituation
Sida
Sida
Jag kan lyssna aktivt.
H5P
H5P
BEKANTA DIG I GRUPP ELLER ENSAM: Nån gräns! Del 7: Jag vill vara med dig!
Sida
Sida
Jag kan lösa konfliktsituationer så att alla blir hörda och allas åsikter beaktas.
H5P
H5P
BEKANTA DIG I GRUPP ELLER ENSAM: Nån gräns! Del 8. Har Anastasia synts till?
Sida
Sida
Jag identifierar situationer där en kompis behöver hjälp.
Sida
Sida
Jag kan berätta hurdan en pålitlig vän är och varför pålitligheten är viktig i mänskliga relationer.
H5P
H5P
BEKANTA DIG I GRUPP: Ensamhet sårar
Sida
Sida
Jag kan nämna orsaker till varför man inte får lämna någon ensam.
H5P
H5P
BEKANTA DIG ENSAM: Mina styrkor i känslo- och kompisfärdigheter
Sida
Sida
Jag förstår vad ett vänligt och respektfullt förhållande till andra är.
H5P
H5P
TUTUSTU RYHMÄSSÄ TAI YKSIN: Jotain rajaa! Del 9. Lite respekt!
Sida
Sida
Jag vet hur man visar respekt för andras synvinklar och tankar.
H5P
H5P
BEKANTA DIG ENSAM: Övning i medveten närvaro Uthållighet och nyfikenhet
Bok
Bok
FÖR LÄRAREN: Värden och attityder
H5P
H5P
BEKANTA DIG I GRUPP: Saker som är viktiga för mig
Sida
Sida
Jag känner igen vilka för mig viktiga saker som är bra i mitt liv.
H5P
H5P
BEKANTA DIG I GRUPP ELLER ENSAM: Nån gräns! Del 10. Gränsen är där den dras
Sida
Sida
Jag kan utvärdera orsakssamband och rättvisa i mobbningssituationer.
Sida
Sida
Jag kan identifiera situationer där attityder och fördomar påverkar personers beteende.
H5P
H5P
BEKANTA DIG ENSAM: Föra saker på tal
Sida
Sida
Jag har övat på att föra svåra saker på tal.
H5P
H5P
BEKANTA DIG I GRUPP: Har sociala medier och internet alltid rätt?
Sida
Sida
Jag kan identifiera sätt med vilka medier försöker påverka mina värden och mina köpbeslut.
H5P
H5P
BEKANTA DIG ENSAM: Övning i medveten närvaro Mindfulness-övning
Bok
Bok
FÖR LÄRAREN: Vardagens val
H5P
H5P
BEKANTA DIG I GRUPP: Vad är psykisk hälsa?
H5P
H5P
BEKANTA DIG I GRUPP: Må bra-handen
Sida
Sida
Jag har utvärderat hur följande saker påverkar hur jag orkar och mitt humör i vardagen: måltider, vila, känslor och mänskliga relationer, motion och kreativ verksamhet
Sida
Sida
Jag kan nämna orsaker till varför man ska tillbringa endast en måttlig tid vid digitala medier.
H5P
H5P
BEKANTA DIG ENSAM: Förändringar i puberteten
Sida
Sida
Jag vet att nio till tio timmars nattsömn är till fördel för mig.
Sida
Sida
Jag kan berätta hur man tar hand om sin egen hygien
H5P
H5P
BEKANTA DIG ENSAM: Må bra av hållbar användning av pengar
Sida
Sida
Jag kan berätta vad som avses med hållbar användning av pengar.
H5P
H5P
BEKANTA DIG I GRUPP: Övning i medveten närvaro Gradvis avslappning av kroppen
Bok
Bok
FÖR LÄRAREN: Respektera din kropp!
Sida
Sida
Jag kan nämna saker jag tycker om och jag respekterar i mig själv.
H5P
H5P
BEKANTA DIG ENSAM: Självbestämmanderätt och rätt till fri självidentifikation
Sida
Sida
Jag värdesätter varje människas självbestämmanderätt över sin egen kropp.
H5P
H5P
BEKANTA DIG I GRUPP: Trygg och otrygg känsla
Sida
Sida
Jag är medveten om hurdana hotfulla situationer kan vara. Jag kan instruktionerna för hotfulla situationer.
Sida
Sida
Jag kan identifiera några former av illabehandling och trakasserier och har övat på sätt att agera i dessa situationer.
H5P
H5P
BEKANTA DIG ENSAM: Nätetikett
Sida
Sida
Jag vet hur jag skyddar mig själv i sociala medier.
H5P
H5P
BEKANTA DIG ENSAM ELLER I GRUPP: Övning i medveten närvaro Vajande grenar
Bok
Bok
FÖR LÄRAREN: Redskap att hantera livet
H5P
H5P
BEKANTA DIG I GRUPP: Vad gör dig stressad?
Sida
Sida
Jag vet att tillfällig nedstämdhet och belastning är normala saker i livet.
Sida
Sida
Jag är medveten om min egen roll som en väns supporter och jag vet när jag ska vända mig till en vuxen med oro.
H5P
H5P
BEKANTA DIG I GRUPP: Redskap att hantera livet
H5P
H5P
BEKANTA DIG I GRUPP: Kriser och skyddsnät
Sida
Sida
Jag vet hur jag kan hantera sorg, bekymmer och belastning. Jag kan nämna egna redskap för att hantera livet.
Sida
Sida
Jag känner till begreppet ”kris”.
Sida
Sida
Jag är medveten om min egen roll för att stödja en kompis och jag vet när jag ska vända mig till en vuxen med bekymren.
H5P
H5P
BEKANTA DIG I GRUPP: Övning i medveten närvaro Ljusutblåsning
Öppna kurskatalog
Forum
Uutiset
Tillbaka till kursen
Uutiset
Yleiset uutiset ja tiedotteet
Sök i diskussionsforum
Sök i diskussionsforum
(Inga nyheter har publicerats ännu.)
Hoppa till...
Hoppa till...
FÖR LÄRAREN: Bakgrund, anvisningar och nerladdningsbara material
FÖR LÄRAREN: Känslofärdigheter
BEKANTA DIG I GRUPP: Känsla - tanke - handling
Jag förstår på vilka sätt känslor är nyttiga för mig.
Jag har övat att skilja på känslor, tankar och handlingar.
BEKANTA DIG I GRUPP: Självbehärskning är reglering av känslorna
Jag förstår att starka känslor och växlingarna i dem är en del av en ung persons liv.
Jag känner till verktyg för att reglera känslor.
BEKANTA DIG ENSAM: Känslor ger kraft!
Jag kan nämna flera saker som gör att jag blir på gott humör.
BEKANTA DIG I GRUPP: Övning i medveten närvaro Medveten morgon
FÖR LÄRAREN: Självkännedom och styrkor
BEKANTA DIG I GRUPP: Temperament som styrka
Jag kan berätta vad begreppet temperament betyder.
Jag kan nämna mina temperamentsdrag.
BEKANTA DIG ENSAM: Vad lugnar ned mig? Vad gör jag att jag blir orolig?
Jag känner igen hurdana saker som lugnar ned mig och gör att jag slappnar av.
Jag har övat på att identifiera hurdana saker som gör att jag blir rastlös och irriterad.
BEKANTA DIG I GRUPP ELLER ENSAM: Nån gräns! Del 6: Ilska och videor
Jag övar på att ge positiv feedback och uppmuntran.
BEKANTA DIG I GRUPP: Övning i medveten närvaro Slappna av i kroppen och sinnet
FÖR LÄRAREN: Kompisfärdigheter
BEKANTA DIG I GRUPP: Empatiskt lyssnande
BEKANTA DIG I GRUPP: Att lyssna i en konfliktsituation
Jag kan lyssna aktivt.
BEKANTA DIG I GRUPP ELLER ENSAM: Nån gräns! Del 7: Jag vill vara med dig!
Jag kan lösa konfliktsituationer så att alla blir hörda och allas åsikter beaktas.
BEKANTA DIG I GRUPP ELLER ENSAM: Nån gräns! Del 8. Har Anastasia synts till?
Jag identifierar situationer där en kompis behöver hjälp.
Jag kan berätta hurdan en pålitlig vän är och varför pålitligheten är viktig i mänskliga relationer.
BEKANTA DIG I GRUPP: Ensamhet sårar
Jag kan nämna orsaker till varför man inte får lämna någon ensam.
BEKANTA DIG ENSAM: Mina styrkor i känslo- och kompisfärdigheter
Jag förstår vad ett vänligt och respektfullt förhållande till andra är.
TUTUSTU RYHMÄSSÄ TAI YKSIN: Jotain rajaa! Del 9. Lite respekt!
Jag vet hur man visar respekt för andras synvinklar och tankar.
BEKANTA DIG ENSAM: Övning i medveten närvaro Uthållighet och nyfikenhet
FÖR LÄRAREN: Värden och attityder
BEKANTA DIG I GRUPP: Saker som är viktiga för mig
Jag känner igen vilka för mig viktiga saker som är bra i mitt liv.
BEKANTA DIG I GRUPP ELLER ENSAM: Nån gräns! Del 10. Gränsen är där den dras
Jag kan utvärdera orsakssamband och rättvisa i mobbningssituationer.
Jag kan identifiera situationer där attityder och fördomar påverkar personers beteende.
BEKANTA DIG ENSAM: Föra saker på tal
Jag har övat på att föra svåra saker på tal.
BEKANTA DIG I GRUPP: Har sociala medier och internet alltid rätt?
Jag kan identifiera sätt med vilka medier försöker påverka mina värden och mina köpbeslut.
BEKANTA DIG ENSAM: Övning i medveten närvaro Mindfulness-övning
FÖR LÄRAREN: Vardagens val
BEKANTA DIG I GRUPP: Vad är psykisk hälsa?
BEKANTA DIG I GRUPP: Må bra-handen
Jag har utvärderat hur följande saker påverkar hur jag orkar och mitt humör i vardagen: måltider, vila, känslor och mänskliga relationer, motion och kreativ verksamhet
Jag kan nämna orsaker till varför man ska tillbringa endast en måttlig tid vid digitala medier.
BEKANTA DIG ENSAM: Förändringar i puberteten
Jag vet att nio till tio timmars nattsömn är till fördel för mig.
Jag kan berätta hur man tar hand om sin egen hygien
BEKANTA DIG ENSAM: Må bra av hållbar användning av pengar
Jag kan berätta vad som avses med hållbar användning av pengar.
BEKANTA DIG I GRUPP: Övning i medveten närvaro Gradvis avslappning av kroppen
FÖR LÄRAREN: Respektera din kropp!
Jag kan nämna saker jag tycker om och jag respekterar i mig själv.
BEKANTA DIG ENSAM: Självbestämmanderätt och rätt till fri självidentifikation
Jag värdesätter varje människas självbestämmanderätt över sin egen kropp.
BEKANTA DIG I GRUPP: Trygg och otrygg känsla
Jag är medveten om hurdana hotfulla situationer kan vara. Jag kan instruktionerna för hotfulla situationer.
Jag kan identifiera några former av illabehandling och trakasserier och har övat på sätt att agera i dessa situationer.
BEKANTA DIG ENSAM: Nätetikett
Jag vet hur jag skyddar mig själv i sociala medier.
BEKANTA DIG ENSAM ELLER I GRUPP: Övning i medveten närvaro Vajande grenar
FÖR LÄRAREN: Redskap att hantera livet
BEKANTA DIG I GRUPP: Vad gör dig stressad?
Jag vet att tillfällig nedstämdhet och belastning är normala saker i livet.
Jag är medveten om min egen roll som en väns supporter och jag vet när jag ska vända mig till en vuxen med oro.
BEKANTA DIG I GRUPP: Redskap att hantera livet
BEKANTA DIG I GRUPP: Kriser och skyddsnät
Jag vet hur jag kan hantera sorg, bekymmer och belastning. Jag kan nämna egna redskap för att hantera livet.
Jag känner till begreppet ”kris”.
Jag är medveten om min egen roll för att stödja en kompis och jag vet när jag ska vända mig till en vuxen med bekymren.
BEKANTA DIG I GRUPP: Övning i medveten närvaro Ljusutblåsning
FÖR LÄRAREN: Bakgrund, anvisningar och nerladdningsbara material ►