Skip to main content
Side panel
Home
More
Search courses
English (en)
English (en)
Finlandssvenska (sv_fi)
Suomi (fi)
Svenska (sv)
You are currently using guest access
Log in
Search courses
Home
1.-2. lk Hyvän mielen taitomerkki
Contents
Search contents
Forum
Forum
Uutiset
Book
Book
OPETTAJALLE: Hyvän mielen taitomerkki, opetussuunnitelma ja opettaja mielenterveyden edistäjänä
Book
Book
OPETTAJALLE: Tunnetaidot
H5P
H5P
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Ilo
H5P
H5P
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Suru
H5P
H5P
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Viha
H5P
H5P
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Pelko
Page
Page
Osaan kertoa, mistä asioista tulee iloinen, surullinen, vihainen ja pelokas olo.
Page
Page
Tunnistan iloisen, surullisen, vihaisen ja pelokkaan ihmisen.
Page
Page
Osaan kertoa, kun minua pelottaa, olen vihainen, surullinen tai iloinen.
Page
Page
Tiedän, että tunteet voivat tuntua kehossa. Olen harjoitellut tunnistamaan, missä kohtaa kehoani tuntuu ilo, suru, viha ja pelko.
Page
Page
Osaan nimetä ainakin kahdeksan tunnetta.
H5P
H5P
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Mitä voin tehdä, kun koen ikäviä tunteita?
Page
Page
Yritän ymmärtää, mistä tunteeni johtuu.
Page
Page
Tiedän keinoja rauhoittua ikävän tunteen tullen.
H5P
H5P
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Omat ja muiden tunteet
Page
Page
Ymmärrän, että tunteet voivat tarttua.
H5P
H5P
TIETOISUUSTAITOHARJOITUS Taran tarina
Book
Book
OPETTAJALLE: Kaveritaidot
H5P
H5P
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Meidän luokka on kiva luokka! Ryhmäyttäviä harjoituksia saliin.
H5P
H5P
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Leikitään yhdessä!
Page
Page
Ymmärrän, että lapset haluavat leikkiä erilaisia leikkejä, ja kuuntelen muiden toiveita.
Page
Page
Olen harjoitellut leikkimistä erilaisissa ryhmissä ja tiedän, miten voi pyytää kaveria mukaan leikkiin.
Page
Page
Osaan kysyä, pääsenkö mukaan leikkiin.
H5P
H5P
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Riita poikki ja voita väliin!
Page
Page
Olen harjoitellut kaverilta anteeksi pyytämistä sekä anteeksi antamista.
Page
Page
Olen harjoitellut kaverin kuuntelemista ja sovinnon tekemistä. Tiedän, että voin riitatilanteessa hakea tarvittaessa aikuisen avuksi.
Page
Page
Tiedän, miten toista lohdutetaan ja miten itse voin kertoa mielipahastani.
Page
Page
Olen aikuisen johdolla harjoitellut näitä taitoja.
H5P
H5P
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Tietoisuustaitoharjoitus Selän kuviot
Book
Book
OPETTAJALLE: Itsetuntemus ja vahvuudet
H5P
H5P
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Mistä pidän ja mistä en?
Page
Page
Osaan kertoa kolme asiaa mistä pidän.
Page
Page
Osaan kertoa kolme asiaa mistä en pidä.
H5P
H5P
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Tunnistetaan vahvuuksia!
Page
Page
Osaan kertoa, missä olen taitava.
Page
Page
Osaan iloita, kun minua kehutaan.
Page
Page
Olen aikuisen johdolla harjoitellut näitä taitoja.
H5P
H5P
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Tietoisuustaitoharjoitus Hengityspeili
Book
Book
OPETTAJALLE: Arvot ja asenteet
H5P
H5P
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Mikä on minulle tärkeää? Kenelle minä olen tärkeä?
Page
Page
Tiedän, kenelle minä olen tärkeä ja miksi.
Page
Page
Tiedän, mitkä asiat ovat minulle tärkeitä.
Page
Page
Ymmärrän, että eri ihmisille eri asiat ovat tärkeitä.
Page
Page
Harjoittelen keskustelua ryhmässä meille tärkeistä asioista.
H5P
H5P
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Hyvä omatunto
H5P
H5P
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Puhuisinko totta vain en?
Page
Page
Osaan nimetä asioita, jotka tuottavat minulle hyvää mieltä.
Page
Page
Ymmärrän, mitä tarkoittaa sana omatunto.
H5P
H5P
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Tietoisuustaitoharjoitus Terälehdet
Book
Book
OPETTAJALLE: Hyvä arki ja mielenterveys
H5P
H5P
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Mielenterveyden käsi
Page
Page
Tiedän, että minua ei väsytä aamulla, jos olen mennyt nukkumaan riittävän aikaisin.
Page
Page
Ymmärrän, miksi kannattaa syödä riittävästi ja maistella erilaisia ruokalajeja.
Page
Page
Osaan kertoa, miksi kavereiden ja perheenjäsenten kanssa vietetty aika on tärkeää.
H5P
H5P
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Hyvän mielen puuhaa
H5P
H5P
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Ruuduilla ja ilman
Page
Page
Tiedän, että leikkiminen, ulkoilu ja liikunta tekevät minulle hyvää.
Page
Page
Osaan nimetä harrastuksen tai vapaa-ajan puuhia, joita tykkään tehdä.
Page
Page
Minulla on ideoita siihen, mitä voin puuhata yhdessä perheen kanssa.
Page
Page
Osaan nimetä ruutuajan hyötyjä ja haittoja.
H5P
H5P
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Sulevi Sekasotku
Page
Page
Tiedän, miksi on tärkeää huolehtia omista ja yhteisistä tavaroista sekä yhteisten tilojen järjestyksestä.
H5P
H5P
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Tietoisuustaitoharjoitus Puunhakkaajan hengitys
Book
Book
OPETTAJALLE: Turvataidot
H5P
H5P
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Iloa omasta kehosta!
Page
Page
Osaan kertoa, mitä hyvää ja kaunista on minussa ja kaverissa.
H5P
H5P
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Määrään itse kehostani
Page
Page
Tiedän, ettei kenenkään uimapukualueelle saa koskea ilman lupaa.
Page
Page
Osaan nimetä asioita, jotka saavat minun kehoni ja mieleni voimaan hyvin joka päivä.
H5P
H5P
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Puolustan itseäni
Page
Page
Ymmärrän, että kiukusta on myös hyötyä. Se auttaa pitämään puolia ja olemaan jämäkkä.
H5P
H5P
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Turvallisesti ulkona ja netissä
Page
Page
Olen harjoitellut epäreiluissa tilanteissa toimimista ja oman puolen pitämistä.
H5P
H5P
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Tietoisuustaitoharjoitus Olen ihana
Book
Book
OPETTAJALLE: Selviytymistaidot
H5P
H5P
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Turvaverkkoni
Page
Page
Osaan nimetä itselleni turvallisia aikuisia.
Page
Page
Tiedän, kenelle voin koulussa kertoa huolistani ja keneltä saan apua.
H5P
H5P
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Mikä helpottaa, jos on paha mieli?
Page
Page
Tiedän, ettei aina tarvitse olla iloinen ja että se on normaalia.
Page
Page
Osaan nimetä keinoja, joilla voin helpottaa oloani, jos minulla on huolia tai minua pelottaa.
H5P
H5P
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Tietoisuustaitoharjoitus Jännitä - rentouta
Open course index
Forum
Uutiset
Back to course
Uutiset
Yleiset uutiset ja tiedotteet
Search forums
Search forums
(No announcements have been posted yet.)
Jump to...
Jump to...
OPETTAJALLE: Hyvän mielen taitomerkki, opetussuunnitelma ja opettaja mielenterveyden edistäjänä
OPETTAJALLE: Tunnetaidot
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Ilo
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Suru
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Viha
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Pelko
Osaan kertoa, mistä asioista tulee iloinen, surullinen, vihainen ja pelokas olo.
Tunnistan iloisen, surullisen, vihaisen ja pelokkaan ihmisen.
Osaan kertoa, kun minua pelottaa, olen vihainen, surullinen tai iloinen.
Tiedän, että tunteet voivat tuntua kehossa. Olen harjoitellut tunnistamaan, missä kohtaa kehoani tuntuu ilo, suru, viha ja pelko.
Osaan nimetä ainakin kahdeksan tunnetta.
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Mitä voin tehdä, kun koen ikäviä tunteita?
Yritän ymmärtää, mistä tunteeni johtuu.
Tiedän keinoja rauhoittua ikävän tunteen tullen.
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Omat ja muiden tunteet
Ymmärrän, että tunteet voivat tarttua.
TIETOISUUSTAITOHARJOITUS Taran tarina
OPETTAJALLE: Kaveritaidot
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Meidän luokka on kiva luokka! Ryhmäyttäviä harjoituksia saliin.
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Leikitään yhdessä!
Ymmärrän, että lapset haluavat leikkiä erilaisia leikkejä, ja kuuntelen muiden toiveita.
Olen harjoitellut leikkimistä erilaisissa ryhmissä ja tiedän, miten voi pyytää kaveria mukaan leikkiin.
Osaan kysyä, pääsenkö mukaan leikkiin.
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Riita poikki ja voita väliin!
Olen harjoitellut kaverilta anteeksi pyytämistä sekä anteeksi antamista.
Olen harjoitellut kaverin kuuntelemista ja sovinnon tekemistä. Tiedän, että voin riitatilanteessa hakea tarvittaessa aikuisen avuksi.
Tiedän, miten toista lohdutetaan ja miten itse voin kertoa mielipahastani.
Olen aikuisen johdolla harjoitellut näitä taitoja.
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Tietoisuustaitoharjoitus Selän kuviot
OPETTAJALLE: Itsetuntemus ja vahvuudet
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Mistä pidän ja mistä en?
Osaan kertoa kolme asiaa mistä pidän.
Osaan kertoa kolme asiaa mistä en pidä.
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Tunnistetaan vahvuuksia!
Osaan kertoa, missä olen taitava.
Osaan iloita, kun minua kehutaan.
Olen aikuisen johdolla harjoitellut näitä taitoja.
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Tietoisuustaitoharjoitus Hengityspeili
OPETTAJALLE: Arvot ja asenteet
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Mikä on minulle tärkeää? Kenelle minä olen tärkeä?
Tiedän, kenelle minä olen tärkeä ja miksi.
Tiedän, mitkä asiat ovat minulle tärkeitä.
Ymmärrän, että eri ihmisille eri asiat ovat tärkeitä.
Harjoittelen keskustelua ryhmässä meille tärkeistä asioista.
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Hyvä omatunto
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Puhuisinko totta vain en?
Osaan nimetä asioita, jotka tuottavat minulle hyvää mieltä.
Ymmärrän, mitä tarkoittaa sana omatunto.
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Tietoisuustaitoharjoitus Terälehdet
OPETTAJALLE: Hyvä arki ja mielenterveys
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Mielenterveyden käsi
Tiedän, että minua ei väsytä aamulla, jos olen mennyt nukkumaan riittävän aikaisin.
Ymmärrän, miksi kannattaa syödä riittävästi ja maistella erilaisia ruokalajeja.
Osaan kertoa, miksi kavereiden ja perheenjäsenten kanssa vietetty aika on tärkeää.
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Hyvän mielen puuhaa
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Ruuduilla ja ilman
Tiedän, että leikkiminen, ulkoilu ja liikunta tekevät minulle hyvää.
Osaan nimetä harrastuksen tai vapaa-ajan puuhia, joita tykkään tehdä.
Minulla on ideoita siihen, mitä voin puuhata yhdessä perheen kanssa.
Osaan nimetä ruutuajan hyötyjä ja haittoja.
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Sulevi Sekasotku
Tiedän, miksi on tärkeää huolehtia omista ja yhteisistä tavaroista sekä yhteisten tilojen järjestyksestä.
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Tietoisuustaitoharjoitus Puunhakkaajan hengitys
OPETTAJALLE: Turvataidot
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Iloa omasta kehosta!
Osaan kertoa, mitä hyvää ja kaunista on minussa ja kaverissa.
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Määrään itse kehostani
Tiedän, ettei kenenkään uimapukualueelle saa koskea ilman lupaa.
Osaan nimetä asioita, jotka saavat minun kehoni ja mieleni voimaan hyvin joka päivä.
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Puolustan itseäni
Ymmärrän, että kiukusta on myös hyötyä. Se auttaa pitämään puolia ja olemaan jämäkkä.
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Turvallisesti ulkona ja netissä
Olen harjoitellut epäreiluissa tilanteissa toimimista ja oman puolen pitämistä.
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Tietoisuustaitoharjoitus Olen ihana
OPETTAJALLE: Selviytymistaidot
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Turvaverkkoni
Osaan nimetä itselleni turvallisia aikuisia.
Tiedän, kenelle voin koulussa kertoa huolistani ja keneltä saan apua.
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Mikä helpottaa, jos on paha mieli?
Tiedän, ettei aina tarvitse olla iloinen ja että se on normaalia.
Osaan nimetä keinoja, joilla voin helpottaa oloani, jos minulla on huolia tai minua pelottaa.
TUTUSTU RYHMÄSSÄ: Tietoisuustaitoharjoitus Jännitä - rentouta
OPETTAJALLE: Hyvän mielen taitomerkki, opetussuunnitelma ja opettaja mielenterveyden edistäjänä ►