Gå direkt till huvudinnehåll
Sidopanel
Moodle
Mer
Sök kurser
Du är för tillfället inloggad som gästanvändare
Logga in
Sök kurser
Moodle
Körkort i psykisk hälsa till högstadiet
0
0,0% Slutförd
0 / 57
Contents
Search contents
Forum
Forum
Nyheter
Bok
Bok
FÖR LÄRAREN: Bakgrund, anvisningar och nerladdningsbara material
SCORM-paket
SCORM-paket
BEKANTA DIG I GRUPP: Vad är psykisk hälsa?
SCORM-paket
SCORM-paket
BEKANTA DIG I GRUPP: Vad är psykiskt välbefinnande?
Bok
Bok
FÖR LÄRAREN: Vänskapsfärdigheter
SCORM-paket
SCORM-paket
BEKANTA DIG I GRUPP: Bygg en grupp 1
Sida
Sida
Jag har deltagit i uppgifter, som skapar gruppsammanhållning, ledda av en vuxen.
Sida
Sida
Jag deltog i att skapa gruppens regler och åtog mig att följa dem.
SCORM-paket
SCORM-paket
BEKANTA DIG I GRUPP: Bygg en grupp 2
Sida
Sida
Jag märker det som är bra i mig och andra, och jag kan uppmuntra andra.
Sida
Sida
Jag kan nämna skäl till varför det är viktigt att bemöta andra jämlikt.
Sida
Sida
Jag har övat vänligt och respektfullt bemötande.
H5P
H5P
BEKANTA DIG I GRUPP: Bestämdhet
H5P
H5P
BEKANTA DIG ENSAM: Testa din förmåga att lyssna
Sida
Sida
Jag har övat att uttrycka och motivera min egen åsikt samt respektera en annans åsikt som är annorlunda.
SCORM-paket
SCORM-paket
BEKANTA DIG I GRUPP: Bemötandes ABC
Sida
Sida
Jag har övat aktivt och empatiskt lyssnande samt att ge positiv feedback till en kompis.
SCORM-paket
SCORM-paket
BEKANTA DIG I GRUPP: Vad är förtroende?
Sida
Sida
Jag kan beskriva vad pålitlighet är i mänskliga relationer och varför det är viktigt att respektera varandras privata angelägenheter.
SCORM-paket
SCORM-paket
MEDVETEN NÄRVARO: 7/11
Bok
Bok
FÖR LÄRAREN: Vardagens val
SCORM-paket
SCORM-paket
BEKANTA DIG ENSAM: Må bra -handen
SCORM-paket
SCORM-paket
BEKANTA DIG ENSAM: Sömn och psykisk hälsa
Sida
Sida
Ur perspektivet psykisk hälsa förstår jag varför jag borde få tillräckligt med sömn, vila, kost och motion.
Sida
Sida
Jag har övat på att planera och förutse min tidsanvändning.
Sida
Sida
Jag har koll på min skärmtid och jag har också andra meningsfulla saker att göra.
SCORM-paket
SCORM-paket
BEKANTA DIG I GRUPP: Kraft av fritiden!
Sida
Sida
Jag har reflekterat över hur hobbyer och fritidsaktiviteter stöder min psykiska hälsa.
SCORM-paket
SCORM-paket
BEKANTA DIG I GRUPP: Rusmedel och psykisk hälsa
Sida
Sida
Jag kan nämna riskerna med att använda rusmedel för den psykiska hälsan.
SCORM-paket
SCORM-paket
BEKANTA DIG I GRUPP: Användning av pengar och psykisk hälsa
Sida
Sida
Jag förstår vad hållbar användning av pengar är.
SCORM-paket
SCORM-paket
MEDVETEN NÄRVARO: Hur känns det idag?
Bok
Bok
FÖR LÄRAREN: Självkännedom och styrkor
SCORM-paket
SCORM-paket
BEKANTA DIG I GRUPP: Det är möjligt att utveckla sig själv
Sida
Sida
Jag kan nämna mina förmågor och styrkor, även de nya styrkorna som ungdomsåren för med sig.
Sida
Sida
Jag kan vända skadliga tankar som rör mig själv till mer positiva.
SCORM-paket
SCORM-paket
BEKANTA DIG ENSAM: Bli bekant med temperament!
Sida
Sida
Jag accepterar mitt temperament och ser dess styrkor.
SCORM-paket
SCORM-paket
BEKANTA DIG I GRUPP: Vad skiljer mig från andra?
Sida
Sida
Jag kan berätta vad som avses med identitet.
SCORM-paket
SCORM-paket
BEKANTA DIG I GRUPP: Självmedkänsla och tacksamhet
Sida
Sida
Jag har övat medkänsla för mig själv.
Sida
Sida
Jag kan tacka mig själv för det jag lyckas med.
SCORM-paket
SCORM-paket
MEDVETEN NÄRVARO: Sinnesövning
Bok
Bok
FÖR LÄRAREN: Känslofärdigheter
SCORM-paket
SCORM-paket
BEKANTA DIG I GRUPP: Tanke, känslan eller sinnestämning?
Sida
Sida
Jag har övat att skilja på en känsla, tanke och sinnesstämning.
Sida
Sida
Jag har övat att känna igen känslorna som framkallas av olika situationer.
SCORM-paket
SCORM-paket
BEKANTA DIG I GRUPP: Från känsla till känsla
Sida
Sida
Jag förstår varför det är viktigt att respektera andras känslor.
Sida
Sida
Jag har bekantat mig med hur känslor smittar av sig.
SCORM-paket
SCORM-paket
BEKANTA DIG I GRUPP: Ungdomen och känslor
Sida
Sida
Jag förstår att tonåren kan väcka nya känslor hos mig.
Sida
Sida
Jag kan medvetet utvärdera mina tankar och övertygelser om mig själv.
Sida
Sida
Jag kan nämna saker eller situationer som orsakar osäkerhet i mig.
SCORM-paket
SCORM-paket
BEKANTA DIG I GRUPP: Stora känslor
Sida
Sida
Jag kan nämna saker som ger mig glädje, orsakar sorg, rädsla och ilska.
Sida
Sida
Jag vet att ångest är en normal känsla och jag har medel att klara mig.
SCORM-paket
SCORM-paket
BEKANTA DIG I GRUPP: Känslor och beteende
Sida
Sida
Jag vet hur jag flyttar mina stora känslor åt sidan för ett ögonblick när det behövs.
SCORM-paket
SCORM-paket
MEDVETEN NÄRVARO: Gradvis avslappning av kroppen
Bok
Bok
FÖR LÄRAREN: Redskap att hantera livet
SCORM-paket
SCORM-paket
BEKANTA DIG I GRUPP: Kriser och krishantering
Sida
Sida
Jag vet vad som avses med en livskris och en akut kris, och jag känner till krisens skeden.
Sida
Sida
Jag känner igen positiva redskap för att hantera livet i sorg, kriser och andra tunga situationer. Jag har prövat på för mig nya redskap för att hantera livet.
SCORM-paket
SCORM-paket
BEKANTA DIG ENSAM: Må bra på webben
Sida
Sida
Jag är medveten om hurdana medieinnehåll som ökar mitt välbefinnande och jag kan begränsa användandet av medier som är belastande.
SCORM-paket
SCORM-paket
BEKANTA DIG I GRUPP: Mitt skyddsnät
Sida
Sida
Jag förstår vikten av det sociala stödnätverket för psykisk hälsa, jag känner igen mitt eget skyddsnät och min egen roll i mina närståendes skyddsnät.
H5P
H5P
BEKANTA DIG I GRUPP: Det lönar sig att prata om bekymmer
Sida
Sida
Jag kan söka stöd och hjälp hos skolans pålitliga vuxna och tjänster med låg tröskel för mina egna och en kompis bekymmer och kriser.
SCORM-paket
SCORM-paket
MEDVETEN NÄRVARO: Ankkare övning
Bok
Bok
FÖR LÄRAREN: Värden och attityder
SCORM-paket
SCORM-paket
BEKANTA DIG I GRUPP: Värden i min vardag
Sida
Sida
Jag har reflekterat över hur mina värden påverkar mina val i vardagen.
Sida
Sida
Jag kan motivera mina vardagliga val med mina egna värden.
SCORM-paket
SCORM-paket
BEKANTA DIG I GRUPP: Värden och välbefinnande
Sida
Sida
Jag har reflekterat över värden som är relaterade till välbefinnande i vårt samhälle.
Sida
Sida
Jag kan granska och ifrågasätta mina värden.
SCORM-paket
SCORM-paket
BEKANTA DIG I GRUPP: Rätt eller fel?
Sida
Sida
Jag är medveten om och känner igen andras värden och deras inverkan på beteendet.
Sida
Sida
Jag förstår att värden kan förändras med tillväxten.
SCORM-paket
SCORM-paket
MEDVETEN NÄRVARO: Övning i positivt tänkande
Bok
Bok
FÖR LÄRAREN: Respektera din kropp
SCORM-paket
SCORM-paket
BEKANTA DIG I GRUPP: Självuppskattning
Sida
Sida
Jag kan nämna saker som jag tycker om och värdesätter hos mig själv.
SCORM-paket
SCORM-paket
BEKANTA DIG I GRUPP: Självbestämmanderätt och egna gränser
Sida
Sida
Jag har övat att respektera en annans personliga revir och jag värdesätter allas rätt till självbestämmande över sin egen kropp.
Sida
Sida
Jag vet att min kropp är värdefull och jag bestämmer själv vem som rör den och hur. Jag kan ta ansvarsfulla beslut om min egen kropp och mitt välbefinnande.
Sida
Sida
Jag förstår att det krävs förtroende för att dela personliga angelägenheter och att man inte behöver berätta allt.
SCORM-paket
SCORM-paket
BEKANTA DIG I GRUPP: Trygga mänskliga relationer
Sida
Sida
Jag kan nämna faktorer som gör mänskliga relationer trygga och bra.
SCORM-paket
SCORM-paket
BEKANTA DIG I GRUPP: Sexuella rättigheter tillhör alla
Sida
Sida
Jag vet vad som avses med sexuella rättigheter.
H5P
H5P
BEKANTA DIG ENSAM ELLER I GRUPP: Sexuell misshandel
Sida
Sida
Jag förstår vad som avses med sexuell misshandel.
Sida
Sida
Jag känner igen trakasserier och förstår att tal också kan vara sexuellt kränkande.
Sida
Sida
Jag kan agera och vet vem jag ska kontakta om jag stöter på former av misshandel eller former av trakasserier live eller i sociala medier.
SCORM-paket
SCORM-paket
MEDVETEN NÄRVARO: Avkopplande plats
Bok
Bok
FÖR LÄRAREN: Tillit till livet och drömmar
SCORM-paket
SCORM-paket
BEKANTA DIG I GRUPP: Drömmar och välbefinnande
Sida
Sida
Jag förstår vilken betydelse drömmar har på mitt välbefinnande.på mitt välbefinnande.
Sida
Sida
Jag har reflekterat över mina planer och drömmar som rör min framtid.
Sida
Sida
Jag har övat på att sätta etappmål som tar mig mot drömmen.
SCORM-paket
SCORM-paket
BEKANTA DIG I GRUPP: Andras drömmar
Sida
Sida
Jag kan motivera varför andras drömmar inte ska underskattas.
SCORM-paket
SCORM-paket
BEKANTA DIG I GRUPP: Använd resurserna
Sida
Sida
Jag kan namnge mina resurser som jag kan använda för att förverkliga mina drömmar.
SCORM-paket
SCORM-paket
BEKANTA DIG I GRUPP: Hopp och kunskap mitt i miljökrisen
Sida
Sida
Jag har reflekterat över saker som får en person att lita på att hen klarar sig i en föränderlig värld.
SCORM-paket
SCORM-paket
BEKANTA DIG I GRUPP: Det lönar sig att drömma
Sida
Sida
Jag är medveten om att inte alla drömmar går i uppfyllelse och jag kanske måste justera mina mål för att uppnå mina drömmar.
SCORM-paket
SCORM-paket
MEDVETEN NÄRVARO: Ett ögonblick för drömmen
Öppna kurskatalog
Forum
Nyheter
Tillbaka till kursen
Nyheter
Allmänna nyheter och meddelanden.
Sök i diskussionsforum
Sök i diskussionsforum
(Inga nyheter har publicerats ännu.)
Hoppa till...
Hoppa till...
FÖR LÄRAREN: Bakgrund, anvisningar och nerladdningsbara material
BEKANTA DIG I GRUPP: Vad är psykisk hälsa?
BEKANTA DIG I GRUPP: Vad är psykiskt välbefinnande?
FÖR LÄRAREN: Vänskapsfärdigheter
BEKANTA DIG I GRUPP: Bygg en grupp 1
Jag har deltagit i uppgifter, som skapar gruppsammanhållning, ledda av en vuxen.
Jag deltog i att skapa gruppens regler och åtog mig att följa dem.
BEKANTA DIG I GRUPP: Bygg en grupp 2
Jag märker det som är bra i mig och andra, och jag kan uppmuntra andra.
Jag kan nämna skäl till varför det är viktigt att bemöta andra jämlikt.
Jag har övat vänligt och respektfullt bemötande.
BEKANTA DIG I GRUPP: Bestämdhet
BEKANTA DIG ENSAM: Testa din förmåga att lyssna
Jag har övat att uttrycka och motivera min egen åsikt samt respektera en annans åsikt som är annorlunda.
BEKANTA DIG I GRUPP: Bemötandes ABC
Jag har övat aktivt och empatiskt lyssnande samt att ge positiv feedback till en kompis.
BEKANTA DIG I GRUPP: Vad är förtroende?
Jag kan beskriva vad pålitlighet är i mänskliga relationer och varför det är viktigt att respektera varandras privata angelägenheter.
MEDVETEN NÄRVARO: 7/11
FÖR LÄRAREN: Vardagens val
BEKANTA DIG ENSAM: Må bra -handen
BEKANTA DIG ENSAM: Sömn och psykisk hälsa
Ur perspektivet psykisk hälsa förstår jag varför jag borde få tillräckligt med sömn, vila, kost och motion.
Jag har övat på att planera och förutse min tidsanvändning.
Jag har koll på min skärmtid och jag har också andra meningsfulla saker att göra.
BEKANTA DIG I GRUPP: Kraft av fritiden!
Jag har reflekterat över hur hobbyer och fritidsaktiviteter stöder min psykiska hälsa.
BEKANTA DIG I GRUPP: Rusmedel och psykisk hälsa
Jag kan nämna riskerna med att använda rusmedel för den psykiska hälsan.
BEKANTA DIG I GRUPP: Användning av pengar och psykisk hälsa
Jag förstår vad hållbar användning av pengar är.
MEDVETEN NÄRVARO: Hur känns det idag?
FÖR LÄRAREN: Självkännedom och styrkor
BEKANTA DIG I GRUPP: Det är möjligt att utveckla sig själv
Jag kan nämna mina förmågor och styrkor, även de nya styrkorna som ungdomsåren för med sig.
Jag kan vända skadliga tankar som rör mig själv till mer positiva.
BEKANTA DIG ENSAM: Bli bekant med temperament!
Jag accepterar mitt temperament och ser dess styrkor.
BEKANTA DIG I GRUPP: Vad skiljer mig från andra?
Jag kan berätta vad som avses med identitet.
BEKANTA DIG I GRUPP: Självmedkänsla och tacksamhet
Jag har övat medkänsla för mig själv.
Jag kan tacka mig själv för det jag lyckas med.
MEDVETEN NÄRVARO: Sinnesövning
FÖR LÄRAREN: Känslofärdigheter
BEKANTA DIG I GRUPP: Tanke, känslan eller sinnestämning?
Jag har övat att skilja på en känsla, tanke och sinnesstämning.
Jag har övat att känna igen känslorna som framkallas av olika situationer.
BEKANTA DIG I GRUPP: Från känsla till känsla
Jag förstår varför det är viktigt att respektera andras känslor.
Jag har bekantat mig med hur känslor smittar av sig.
BEKANTA DIG I GRUPP: Ungdomen och känslor
Jag förstår att tonåren kan väcka nya känslor hos mig.
Jag kan medvetet utvärdera mina tankar och övertygelser om mig själv.
Jag kan nämna saker eller situationer som orsakar osäkerhet i mig.
BEKANTA DIG I GRUPP: Stora känslor
Jag kan nämna saker som ger mig glädje, orsakar sorg, rädsla och ilska.
Jag vet att ångest är en normal känsla och jag har medel att klara mig.
BEKANTA DIG I GRUPP: Känslor och beteende
Jag vet hur jag flyttar mina stora känslor åt sidan för ett ögonblick när det behövs.
MEDVETEN NÄRVARO: Gradvis avslappning av kroppen
FÖR LÄRAREN: Redskap att hantera livet
BEKANTA DIG I GRUPP: Kriser och krishantering
Jag vet vad som avses med en livskris och en akut kris, och jag känner till krisens skeden.
Jag känner igen positiva redskap för att hantera livet i sorg, kriser och andra tunga situationer. Jag har prövat på för mig nya redskap för att hantera livet.
BEKANTA DIG ENSAM: Må bra på webben
Jag är medveten om hurdana medieinnehåll som ökar mitt välbefinnande och jag kan begränsa användandet av medier som är belastande.
BEKANTA DIG I GRUPP: Mitt skyddsnät
Jag förstår vikten av det sociala stödnätverket för psykisk hälsa, jag känner igen mitt eget skyddsnät och min egen roll i mina närståendes skyddsnät.
BEKANTA DIG I GRUPP: Det lönar sig att prata om bekymmer
Jag kan söka stöd och hjälp hos skolans pålitliga vuxna och tjänster med låg tröskel för mina egna och en kompis bekymmer och kriser.
MEDVETEN NÄRVARO: Ankkare övning
FÖR LÄRAREN: Värden och attityder
BEKANTA DIG I GRUPP: Värden i min vardag
Jag har reflekterat över hur mina värden påverkar mina val i vardagen.
Jag kan motivera mina vardagliga val med mina egna värden.
BEKANTA DIG I GRUPP: Värden och välbefinnande
Jag har reflekterat över värden som är relaterade till välbefinnande i vårt samhälle.
Jag kan granska och ifrågasätta mina värden.
BEKANTA DIG I GRUPP: Rätt eller fel?
Jag är medveten om och känner igen andras värden och deras inverkan på beteendet.
Jag förstår att värden kan förändras med tillväxten.
MEDVETEN NÄRVARO: Övning i positivt tänkande
FÖR LÄRAREN: Respektera din kropp
BEKANTA DIG I GRUPP: Självuppskattning
Jag kan nämna saker som jag tycker om och värdesätter hos mig själv.
BEKANTA DIG I GRUPP: Självbestämmanderätt och egna gränser
Jag har övat att respektera en annans personliga revir och jag värdesätter allas rätt till självbestämmande över sin egen kropp.
Jag vet att min kropp är värdefull och jag bestämmer själv vem som rör den och hur. Jag kan ta ansvarsfulla beslut om min egen kropp och mitt välbefinnande.
Jag förstår att det krävs förtroende för att dela personliga angelägenheter och att man inte behöver berätta allt.
BEKANTA DIG I GRUPP: Trygga mänskliga relationer
Jag kan nämna faktorer som gör mänskliga relationer trygga och bra.
BEKANTA DIG I GRUPP: Sexuella rättigheter tillhör alla
Jag vet vad som avses med sexuella rättigheter.
BEKANTA DIG ENSAM ELLER I GRUPP: Sexuell misshandel
Jag förstår vad som avses med sexuell misshandel.
Jag känner igen trakasserier och förstår att tal också kan vara sexuellt kränkande.
Jag kan agera och vet vem jag ska kontakta om jag stöter på former av misshandel eller former av trakasserier live eller i sociala medier.
MEDVETEN NÄRVARO: Avkopplande plats
FÖR LÄRAREN: Tillit till livet och drömmar
BEKANTA DIG I GRUPP: Drömmar och välbefinnande
Jag förstår vilken betydelse drömmar har på mitt välbefinnande.på mitt välbefinnande.
Jag har reflekterat över mina planer och drömmar som rör min framtid.
Jag har övat på att sätta etappmål som tar mig mot drömmen.
BEKANTA DIG I GRUPP: Andras drömmar
Jag kan motivera varför andras drömmar inte ska underskattas.
BEKANTA DIG I GRUPP: Använd resurserna
Jag kan namnge mina resurser som jag kan använda för att förverkliga mina drömmar.
BEKANTA DIG I GRUPP: Hopp och kunskap mitt i miljökrisen
Jag har reflekterat över saker som får en person att lita på att hen klarar sig i en föränderlig värld.
BEKANTA DIG I GRUPP: Det lönar sig att drömma
Jag är medveten om att inte alla drömmar går i uppfyllelse och jag kanske måste justera mina mål för att uppnå mina drömmar.
MEDVETEN NÄRVARO: Ett ögonblick för drömmen
FÖR LÄRAREN: Bakgrund, anvisningar och nerladdningsbara material ►