Kapitel 1: Kort om Föra barnen på tal-metoden
Kapitel 1: Kort om Föra barnen på tal-metoden
Inom FBT-arbetet strävar man efter att stödja barnets välbefinnande och gynnsamma utvecklingoch dra sitt strå till stacken för att förebygga barnets problem. Metoden innefattar såväl interaktions-, handlings- och tankemässiga element.
Det konkreta målet med FBT-processen är att barnets vardag ska fungeraså bra som möjligt hemma och inom småbarnspedagogiken, i skolan och i fritidsmiljöerna (i så kallade utvecklingsmiljöer) med hänsyn till barnets särdrag och livssituation.
Med hjälp av metoden bygger man upp en gemensam förståelse och samarbete mellan föräldrarna, andra personer som är viktiga i barnets liv och barnet själv. Vidare planerar man tillvägagångssätt för att underlätta barnets vardag. Metoden innefattar element inriktade på relationer, handlingar, förståelse och känslor.
FBT-metoden bygger på
- förståelse för vilken betydelse olika livssituationer har för familjen och barnet
- förståelse för vilken betydelse det dagliga samspelet och de dagliga handlingarna har för barnet i alla utvecklingsmiljöer
- kunskap om möjligheterna till en gynnsam utveckling för barnet i livets övergångar och i svåra situationer
- kunskap om resiliens som en kontinuerlig interaktionsprocess som omfattar hela den ekologiska miljön kring barnet och familjen jämte tjänsterna i miljön
- förståelse för barnets resiliens, styrka och sårbarhet i form av sociala processer som går att påverka.
Principerna för FBT-processen utgår från
- föräldrarnas och andra fostrares aktörskap (agency) och samarbete
- föräldrarnas och barnens gemensamma förståelse och problemlösning
- en attityd präglad av uppskattning och respekt inom service och tjänster och ett jämlikt samarbete med familjemedlemmarna
- serviceutveckling som syftar till verksamhet som stödjer en gynnsam utveckling för barnet
FBT-metoden består av två trappsteg
FBT-samtalet genomförs oftast under ett eller två träffar med föräldrarna. Beroende på situationen kan även barnet delta. Unga som inte har föräldrar eller någon vuxen i förälders ställning, samtalar själv med medarbetaren. Under samtalet kartlägger man barnets situation i alla utvecklingsmiljöer, identifierar styrkor och sårbarheter och gör upp en handlingsplan.
Ett FBT-rådslag sammankallas när man behöver fler aktörer som genomför de planerade handlingarna. Man kan ordna ett flertal rådslag och bygger härigenom upp ett handlingsbaserat nätverk kring barnet.
Föra barnen på tal-samtal, copyright Tytti Solantaus,
Föra barnen på tal-rådslag, copyright Mika Niemelä och Tytti Solantaus
VIDEO: MIKA NIEMELÄ PRESENTERAR SIG
FBT-metoden erbjuder familjer och medarbetare ett strukturerat, men flexibelt tillvägagångssätt. FBT-arbetet är inte bara en metod, utan det består av ett särskilt tänke- och närmandesätt, som vi vill förmedla till er som tar del av portalen och dess innehåll.