Kapitel 2: Föra barnen på tal inom olika verksamheter och enheter
Kapitel 2: Föra barnen på tal inom olika verksamheter och enheter
FBT-processen i småbarnspedagogiken och skolan
Under FBT-samtalet mellan föräldrarna och medarbetaren bygger man upp en mångsidig förståelse för barnet och dess livssituation samt en relation och ett samspel med barnet som baseras på denna förståelse. Man strävar efter ett respektfullt samarbete där föräldrarna och medarbetarna stödjer varandra. FBT är en gemensam arbetsmetod för föräldrar och andra fostrare.
VIDEO: EN LÄRARES INLÄGG OM FBT I SKOLAN
FBT-processen inom olika tjänster som familjen använder
När en familjemedlem söker sig till en service och olika tjänster utgår processen från de omständigheter som har fört familjemedlemmen till tjänsten. Inom service för barn ger FBT-metoden en djupare förståelse för barnets och familjens vardagi familjens aktuella livssituation, stödjer föräldrarna och skapar vid behov ett handlingsorienterat nätverk kring barnet och familjen. I videon nedan berättar en hälsovårdare om FBT-arbetet i rådgivningsmiljön.
VIDEO: EN HÄLSOVÅRDARES INLÄGG OM FBT PÅ BARNRÅDGIVNINGEN
Inom service och olika tjänster för vuxna får FBT-metoden processen att omfatta även föräldraskapet och familjen. I följande video berättar en psykiater om FBT-arbetet inom den specialiserade sjukvården.
VIDEO: EN PSYKIATERS INLÄGG OM FBT
År 2013 gav Brottspåföljdsmyndigheten ut publikationen ’Lapsi ja perhetyön linjaukset (Riktlinjer för barn- och familjearbetet’, där stöd i föräldraskapet betonas som en del av brottspåföljdsarbetet. I videon nedan berättar den biträdande direktören för Riihimäki fängelse om hur Föra barnen på tal-metoden tillämpas i brottspåföljdsarbetet.
VIDEO: ERFARENHETER AV FBT INOM BROTTSPÅFÖLJDSMYNDIGHETEN