Kapitel 1: FBT -metoden och arbetssättet
Kapitel 1: FBT -metoden och arbetssättet
Vi börjar med metodens mål, struktur, deltagare och tillämpningsmiljöer. Samtidigt förklarar vi skillnaden mellan en psykiatrisk kartläggning och kartläggningen av livssituationen som görs i FBT. Den förra syftar till bästa möjliga vård, den senare till att stödja och förebygga en gynnsam utveckling.
FBT -METODEN OCH DESS GENOMFÖRANDEI FBT -arbetet kan föräldrar och familjen ha glädje av handböckerna Hur hjälper jag mitt barn? Hur tar jag hand om mina barn? och Vad är det med våra föräldrar?, som har skrivits av Tytti Solantaus och illustrerats av Antonia Ringbom. Upphovsmännen får varken provisioner eller andra inkomster från handböckerna.
VIDEO: FBT OCH HANDBÖCKERNA (MED SVENSK TEXT)
Barnens deltagande i FBT-processen väcker ofta frågor. I videoinlägget nedan beskrivs varför FBT genomförs som ett samtal mellan vuxna då föräldern har sökt hjälp för sitt eget eller familjens problem inom tjänsterna för vuxna. I småbarnspedagogiken kan barnet delta.
VIDEO: BARNETS DELTAGANDE I FBT-ARBETET (MED SVENSK TEXT)- FBT-processen handlar om att stödja en gynnsam utveckling och förebygga problem, inte om att ge vård
- FBT-metoden består av FBT-samtalet och FBT-rådslaget. Rådslaget hålls vid behov.
- FBT-metoden har ett flertal centrala moment, av vilka tre är inbyggda i själva samtalet: kartläggningen av barnets livssituation, uppgörandet av en handlingsplanoch samtalet om betydelsen av förståelseoch de faktorer som stödjerbarnet/den unga.
- FBT-metodens fjärde momentet,de dagliga handlingarna, tar form efter samtalet
- Material relaterat till FBT-metoden finns tillgängligt på nätet