Under svårigheter antingen byggs resiliens upp eller raseras i samspelet med miljön. Som exempel kan vi ta ett barn, vars ena förälder har hamnat i fängelse. Det kan vara svårt för barnet att berätta om detta i skolan. Barnet är bekymrat, läxorna är ofta ogjorda. Läraren förhåller sig till situationen genom att ge barnet stöd. Detta ger barnet ork att komma till skolan, även om gråten är nära. I ett annat scenario klandrar läraren barnet. Detta kan leda till att även de sista krafterna hos barnet försvinner. 

I det första scenariot gav lärarens förhållningssätt barnet stöd och i det andra fick det barnets skolgång och resiliens att vackla. Mer information om detta finns i videoinlägget nedan.

VIDEO: RESILIENSENS VÄSEN


  • Resiliens under svårigheter är inte en egenskap hos individen 
  • Resiliens uppstår, förstärks eller försvagas i samspelet mellan individen och miljön
  • Alla utvecklingsmiljöer är delaktiga och medansvariga för barnets resiliens
  • Barnets resiliens byggs upp och upprätthålls i vardagliga situationer och aktiviteter
  • Inom FBT-arbetet strävar man efter att stödja barnets resiliens i alla utvecklingsmiljöer

Viimeksi muutettu: lauantai 16. marraskuuta 2019, 09.41