Enligt modellen ska alla aktörer från social- och hälsovårdstjänsterna till småbarnspedagogiken och skolan arbeta mot samma mål:att stödja en fungerande vardag för barn och unga och att bygga upp en infrastruktur för arbetet.FBT-servicemodellen försöker lösa de problem som ofta uppstår vid samverkan mellan olika organisationer och enheter. Dessa är t ex avsaknad av en ledning som styr verksamheten, brist på gemensamma och konkreta mål samt att verksamheten varierar från fall till fall och inte har någon infrastruktur som stöd (Kania och Kramer 2011). I avsnittet Forskning om FBT-metoden har vi berättat mer om resultaten av FBT-modellen

Inom Familj och barn i samspel-arbetet (Solantaus 2005, Solantaus och Toikka, 2006) utvecklades en modell för införande och etablering, som har finjusterats i FBT-servicemodellen (Solantaus och Niemelä 2016). Införandet och etableringen bör ske samordnat och parallellt på fyra nivåeroch man bör skapa förutsättningar för verksamhetens kontinuitet direkt från start.

1. Den strategiska nivån omfattar överenskommelser och engagemang både från politisk håll och på ledningsnivå, fastställande av arbetet i styrdokument och uppgörandet av långsiktiga planer. Alla aktörer förbinder sig till ett gemensamt mål: att skapa en fungerande vardag för barnet. FBT-metoden används som hjälp i klientarbetet. 

2. Den administrativa nivån syftar på uppbyggandet av en sådan administrativ struktur som gör det möjligt att arbeta förebyggande över sektorsgränserna. Man utvecklar verksamhetsstrukturer för 
1. beslutsfattande, rapportering och uppföljning, 
2. multiprofessionellt samarbete med familjer i varje enskilt fall och 
3. respons från fältet till ledningen för att åtgärder ska kunna vidtas. 

3. Arbetskraftsnivån innefattar att säkerställa medarbetarnas kunnande, utbildning av medarbetarna och att tillförsäkra att arbetet är tillgängligt för klienterna. Hela personalen och alla samarbetsparter utbildas i FBT-arbetets principer, etik och praxis. De som utför arbete med barn, föräldrar och familjer får utbildning i FBT-metoden. FBT-arbetet påbörjas direkt och respons på arbetet förmedlas till ledningen. Det ordnas utbildning för FBT -utbildarna och man gör upp en långsiktig utbildningsplan. 

4. Befolkningen och serviceanvändarnas nivåavser samverkan och kommunikation med befolkningen och serviceanvändarna om FBT-arbetet och man informerar om de nya arbetssätten via olika medier.

Nästa video är ett samtalmellan forskaren Mika Niemelä och välfärdsdirektören Arto Willman. Samtalet handlar om hur FBT-servicemodellen byggdes upp inom Uleåborg stads välfärdstjänster samt bildnings- och kulturtjänster. I videoinlägget beskrivs hur införandet fortskred på olika nivåer för etablering. Samtalet mellan dessa experter erbjuder ett konkret och värdefullt underlag för att förstå FBT-arbetet och etablera det inom olika service och i barns och ungas utvecklingsmiljöer. I videoinlägget diskuteras också vad det innebär då man säger att verksamheten utgår från att skapa en fungerande vardag för barn och unga. 

”Det räcker inte med att vi har infört metoden och att den är en del av vårt sätt att arbeta, utan vi måste öka vår förståelse för varför vi gör det här arbetet. FBT -metodens betydelse djupnar och då dyker olika - nya - frågeställningar upp och det egna arbetet framstår på ett nytt sätt i förhållande till familjen och till andra medarbetare.” (Arto Willman)

VIDEO: ATT IMPLEMENTERA FBT -ARBETET I EN KOMMUNORGANISATIO 


  • FBT-metoden och -närmandesättet berör hela servicesystemet och via småbarnspedagogiken och skolan berör det hela populationen av barn och deras föräldrar
  • För att stödja barn och föräldrar och förebygga problem genom multiprofessionellt systematiskt arbete krävs förändringar i både tänkesätt och vardaglig praxis
  • En gemensam målsättning är en viktig förenande faktor inom de splittrade tjänsterna. En fungerande vardag för barnen är något man kan förbinda sig till över sektorsgränser och andra gränser
  • En förutsättning fört att lyckas är en fungerande ledning och en multiprofessionell ledningsgrupp 
  • Metodutbildning för medarbetare och utbildning av FBT-metodutbildare säkerställer tillgången till FBT-metoden 
  • Inte bara medarbetarna, utan även serviceanvändarna och befolkningen ska informeras om FBT-arbetets mål, principer och innehåll.

Viimeksi muutettu: lauantai 16. marraskuuta 2019, 09.58