VIDEO: VÄGEN TILL MÄNNISKANS VÄRDIGHET 


Respekten för och uppskattningen av föräldrarna ska genomsyra FBT -arbetet med familjen. I följande videoinlägg reflekterar en psykolog kring varför föräldrarna är förvånansvärt öppna under FBT-samtalet. 

VIDEO: ÖPPENHET I FBT 



Stigma avsåg ursprungligen ett brännmärke, men numera är det en psykologisk och social stämpel. Stigma innebär att man tillskriver vissa människor och grupper av människor negativa eller nedsättande egenskaper, har fördomar om dem, bemöter dem enligt dessa fördomar och diskriminerar dem. Diskriminering kan handla om personens möjligheter att bli hörd i sina egna frågor. Trots att vi inte vill det och inte alltid är medvetna om det har vi alla stämplande fördomarsom vi socialiserats till. 

Fördomar och handlingar som utgår från fördomarfinns även inom tjänsterna. ”En dålig förälder” är en av de kraftfullare stämplarna som riktas mot familjer och den kan förhindra föräldrar från att prata om barnen och föräldraskapet. Det är dock möjligt att bli fri från fördomar.

 VIDEO: STIGMA




  • Stigmatisering och stämpling rör ofta människor som behöver stöd 
  • Även bland medarbetare förekommer det medvetna liksom omedvetna och ofrivilliga stämplande uttryck och handlingar
  • Välkända stämplande benämningar är bland annat missbruksmamma, alkoholistfamilj, fängelsefamilj och psykotisk familj
  • Den mest destruktiva konsekvensen av en stämpel är dess internalisering: jag är dålig, jag förtjänar inget gott bemötande
  • Rädslan för stigmatisering kan förhindra personer att söka sig till tjänsterna och kan utgöra ett hinder för en förtroendefull relation till medarbetaren

Uppgift för arbetsplatser: Identifiera och motarbeta stämplande attityder 

Stämplande attityder är vanliga, men man pratar sällan om dem på arbetsplatser. För att få igång en diskussion rekommenderar viatt man både funderar enskilt och samtalar gemensamtom följande ämnen

Är det betydelsefullt att man är medveten omstämplande attityder som förekommer i arbetsgruppen eller inte?

  • Vad ska man göra, eller skall man alls göra något, när man upptäcker fördomar och diskriminerande attityder på sin arbetsplats?Som riktas mot patienter/klienter? … kollegor?… en själv?
  • Är det möjligt att skilja påpersonliga attityderoch attityder som nästlat in sig i arbetsgruppen?
  • Hur kan man identifiera och minskastämplande attityder hos sig själv och på arbetsplatsen? Eller är det ens viktigt?
  • Finns det uttalade etiska principerför arbetet och finns dessa tillgängliga så att alla kan se dem? Skulle det vara befogat att formulera sådana? 

Viimeksi muutettu: lauantai 16. marraskuuta 2019, 09.50