Utvecklingsmiljöerna kan stödja barnets välbefinnande och gynnsamma utveckling och skapa resiliens under svårigheter. Men de kan likaså ge upphov till illamående, utvecklingsproblem och hota utvecklingen av resiliens. Detta är en av orsakerna till att FBT-arbetet inte begränsas till hemmet och stöd i föräldraskapet, utan sträcker sig till småbarnspedagogiken, skolan och fritidsmiljöerna för barn och unga.

VIDEO: UTVECKLINGSMILJÖER


Utvecklingsmiljöernas uppgifter är att

  • Delta i barnets och den ungas utveckling av välbefinnande genom dagligt arbete och samspel med barnet
  • Förebygga problem. När det förekommer svårigheter i en utvecklingsmiljö, kan de andra miljöerna stödja barnet och den unga 
  • Bygga upp en fungerande vardagför barnet och den unga till stöd för rehabilitering 
  • Samverkan mellan utvecklingsmiljöerna är viktigt för alla dessa tre uppgifter, men absolut nödvändigt när det gäller att förebygga marginalisering. Detta pratar vi om i nästa video.


VIDEO: RÅDSLAGET I SKOLVÄRLDEN


Viimeksi muutettu: lauantai 16. marraskuuta 2019, 09.36